Information for people from Scandinavia

For everything that is related to Lyme and/or Lymeland, but doesn't fit in the other forums. Speak your mind, connect, ask help, etc.
X-member

Re: Information for people from Scandinavia

Post by X-member » Thu 6 Feb 2020 15:01

Nu skall jag ta upp något som jag tycker är rent bedrövligt (jag har säkert tagit upp detta tidigare), men först ger jag er lite fakta.

I den svenska behandlingsrekommendationen för borrelios så står det följande:
Kronisk sjukdom i betydelsen av infektion som pågår under månader till år kan förekomma om ingen antibiotikabehandling ges och om spontanläkning inte sker. Denna kan yttra sig som akrodermatit, kronisk meningit, encefalomyelit eller artrit.

https://lakemedelsverket.se/upload/hals ... a4rken.pdf

I Folkhälsomyndighetens (fd SMI) rapport som publicerades 2013 så står det (bland annat) följande:
Kronisk borreliainfektion som varar längre än 6 månader förekommer vid obehandlade infektioner som ACA, kronisk artrit eller sen (kronisk) NB...
https://www.folkhalsomyndigheten.se/con ... 101-28.pdf

Och lik förbannat (ursäkta) så finns det svenska läkare och tom en infektionsprofessor (hör och häpna!) som har hävdat i svensk media att kronisk borrelios inte finns.

Hur i hela fridens namn tänker dessa svenska läkare egentligen?

X-member

Post by X-member » Thu 6 Feb 2020 15:31

Återgår nu även lite till den norska "Justin Bieber-debatten".

Medisin og journalistikk i post-fakta-samfunnet | Henrik Vogt
Folkehelsen er avhengig av at journalister kontrollerer opplysninger og er kritiske til kilder.

https://www.aftenposten.no/meninger/deb ... enrik-vogt

Dvs, Henrik Vogt skriver alltså redan i rubriken att man måste kontrollera om det som skrivs i media verkligen är sant.

Ett klipp (Henrik Vogt själv skriver):
Men det viktigste er hva han ikke viser til, nemlig de retningslinjene og forskningsoppsummeringene som viser at borrelia-bakterien ikke overlever i kroppen til pasienten, og at langvarige antibiotikakurer ikke virker.

Hvis en journalist kontakter Flåttsenteret på Sørlandet Sykehus, kan man få vite om studienes svakheter og at de ikke endrer det overordnede vitenskapelige bildet av sykdommen.
Dvs, Henrik Vogt påstår alltså att behandlingssvikt inte finns och att journalister skall kontakta Flåttsenteret för att få reda på korrekta fakta.

Så här skriver man i Flåttsenterets information (Dr Eikeland):

Ett klipp:
Re-behandling etter nye objektive tegn/funn
ev 2-4 uker
https://xn--flttsenteret-ucb.no/wp-cont ... 140116.pdf

Min egna kommentar: Japp, Flåttsenteret säger alltså att behandlingssvikt finns!

Hur i hela fridens namn tänker vissa norska läkare egentligen?

Ps! Jag kommer (så småningom) att ta bort alla mina kommentarer på Henrik Vogts vägg på facebook, detta då det inte har varit en enda person som har uppskattat det som jag har skrivit där. Jag kastar nämligen inte pärlor för svin. Ds.

X-member

Post by X-member » Thu 6 Feb 2020 15:52

Som ni kanske förstår så håller jag på att summera lite (det blir alltså lite upprepningar av vad jag tidigare har tagit upp) och här kommer nu själva orsaken till detta.

Flåttekspert: Diagnostisering og behandling er ukomplisert (Dr Eikeland)

Publicerad: 30 januari 2020

https://www.aftenposten.no/norge/i/vQ1X ... komplisert

Jag fick precis besked om att jag inte får lov att läsa några fler artiklar i tidningen ovan om jag inte betalar, så jag postar detta klipp och informerar om att det är detta som jag väntar på, och när detta är klart så tänker jag sluta helt och hållet med borreliafrågan.
Helsedirektoratet har gitt Flåttsenteret, Pasientforeningen, Folkehelseinstituttet og nordiske kolleger i oppdrag å lage nordisk konsensus for utredning og oppfølging av personer med langvarige plager ved mistenkte flåttbårne sykdommer. Arbeidet er overlevert Helsedirektoratet.

– Vi håper denne kan være med og bidra til at personer med plager som de relaterer til flåttbitt, kan få en raskere og bedre vei i helsevesenet enn det som er tilfelle i dag. Det er fort gjort at det blir en runddans over mange år mellom mange spesialister, sier Eikeland.

X-member

Post by X-member » Thu 6 Feb 2020 20:57

Detta har jag också tagit upp tidigare i detta ämne, men behöver nog också flyttas fram.

Henrik Vogt gav mig följande svar på sin vägg på facebook:
Borreliose kan bli "langvarig" hvis man ikke oppdager og behandler det (selv om mesteparten går over av seg selv). Noen definerer slik langtstående borreliose som "kronisk" (hvis den har stått mer enn 6 mnd). Inkl norske miljøer. Dette er veldig forvirrende fordi det ikke er slik "kronisk borreliose" brukes ellers, og spesielt i USA.
Da snakker man om en sykdom som er veldig vanskelig å diagnostisere og behandle osv. Dette støtter ikke Flåttsenteret eller Randi Eikeland. En "kronisk borreliose" i forstanden en borreliose som har stått uoppdaget i mer enn 6 mnd lat seg fortsatt oppdage og behandle.
Och i Dr Steven Phillips svar till Henrik Vogt (läs här: https://www.lymeneteurope.org/forum/vie ... 920#p46146 ) så använde alltså ILADS-läkaren en felaktig (amerikansk) variant av "chronic Lyme" vilket bevisade att Henrik Vogt (och Mats Reimer) har helt rätt.

X-member

Post by X-member » Fri 7 Feb 2020 18:13

Detta hör ihop med svaret ovan.

Missförstå mig rätt nu, när det gäller vilken definition av kronisk borrelios som gäller i Sverige och Norge (och i många andra länder) så håller jag alltså med både Henrik Vogt och Mats Reimer.

Jag håller naturligtvis även med dom båda skandinaviska läkarna om vilka problem som detta ställer med, huvudsakligen när gäller patientföreträdare men det finns givetvis även andra okunniga personer, som tex journalister/reportrar som inte tycks ha minsta susning om att det används flera olika varianter av "chronic Lyme".

Nu har jag visserligen informerat om att det är den ursprungliga definitionen av kronisk borrelios i betydelsen sen borrelios (stadium 3) som gäller i hela Skandinavien, men nu riktar jag mig enbart till svenskar:

Varför i hela fridens namn tror ni att jag har informerat om vilken definition av kronisk borrelios det är som gäller i Sverige (läs här: https://www.lymeneteurope.org/forum/vie ... 000#p46233 ) praktiskt taget "överallt" (även i Mats Reimers blogg alltså!) ända sedan 2008?

Förstår ni verkligen inte vad ni ställer till med om ni översätter information som gäller någon felaktig (amerikansk) variant av "chronic Lyme" till kronisk borrelios på svenska?

Förstår ni verkligen inte vad ni ställer till med om ni sprider ut (både till höger och till vänster) att man förnekar kronisk borrelios i Sverige?

Tillägg senare:

Det jag skrev allra sist ovan gäller givetvis även dom hönshjärnor till journalister/reportrar som har felciterat Mats Reimer genom åren.

X-member

Post by X-member » Sat 8 Feb 2020 19:00

Nedanstående är hämtat från Norsk Lyme Borreliose-forenings sida på facebook vilket är offentligt och läsbart av alla och gäller Henrik Vogts första artikel, dvs denna: https://www.aftenposten.no/meninger/deb ... enrik-vogt och är skrivet innan Dr Steven Phillips svarade på artikeln:

En person frågar följande:
Håper foreningen kommer med et tilsvar til dette
NLBF svarar följande (det är jag själv som har blåmarkerat):
Det kommer vi nok ikke til. Vogt trenger ikke mer oppmerksomhet enn det han tilegner seg her. Hans dumskap får stå for seg selv. Det er useriøst, tildels uvitende og sjikanerende på en gang, og jeg tenker at seriøse leger lar seg hverken provosere av artikkelen om Justin - eller Vogt sitt tilsvar!
Min egna kommentar: Betyder detta möjligen att Dr Steven Phillips inte skulle vara en seriös läkare?

Nåja, vi kan dock helt klart se att NLBF inte alls tycks ha förstått vad Henrik Vogt (och Mats Reimer) har försökt påpeka, vilket jag har tagit upp i föregående svar i detta ämne. Betyder detta möjligen också att jag förstår norska bättre än folk i NLBF?

Tillägg:

Det hittas faktiskt tom bevis för att NLBF själva har "blandat ihop" den norska definitionen av kronisk borrelios med en felaktig (amerikansk) variant av "chronic Lyme" på NLBF:s hemsida, vilket jag själv dessutom har tagit upp för rätt många år sedan i ett (numera nedlagt) norskt borreliaforum.

Här kommer nu ett klipp från NLBF:s hemsida:
ILADS hevdar at kronisk borreliose er svært vanskeleg å behandle, og at det er nødvendig med langt høgare dosar og mykje lengre behandling enn kva IDSA anbefalar.
https://www.lyme.no/lyme-borreliose/om-lyme-borreliose

Min egna kommentar: Detta bevisar alltså att Henrik Vogt (och Mats Reimer) har fullständigt rätt, folk översätter alltså information gällande en felaktig (amerikansk) variant av "chronic Lyme" till kronisk borrelios, vilket ju istället står för sen borrelios (stadium 3) i Norge.

ILADS anser faktiskt att det "bara" är ca 40-50% behandlingssvikt (med rekommenderad behandling enligt dom vanliga riktlinjerna) när det gäller den norska definitionen av kronisk borrelios.

X-member

Post by X-member » Sat 8 Feb 2020 20:08

Jag flyttade upp lite information från ett nu borttaget svar i detta ämne till svaret ovan istället.

Tänkte nu ta upp hur tydligt man kan se hur förbannat (ursäkta) vanligt det är att patientföreträdare inte ens känner till vilken definition av kronisk borrelios det är som gäller tex i Sverige och Norge.

Om vi räknar bort mig, så har jag bara sett en enda* (!!) patientföreträdare genom åren i Mats Reimers blogg på Dagens Medicin som faktiskt känner till att begreppet kronisk borrelios är synonymt med sen borrelios i Sverige. Och det var en svensk patientföreträdare som tidigare hade använt en felaktig (amerikansk) variant av "chronic Lyme" men som efter att hen läst Folkälsomyndighetens rapport (läs här: https://www.lymeneteurope.org/forum/vie ... 242#p46233 ) istället började använda den definition av kronisk borrelios som gäller i Sverige.

Så det är alltså rätt så många patientföreträdare (vilket faktiskt även inkluderar en del norrmän) som har gjort bort sig i Mats Reimers blogg på Dagens Medicin genom åren.

Tillägg (som vanligt):

*Nåja, det var faktiskt en till, men efter att denna patientföreträdare hade postat Folkhälsomyndighetens definition av kronisk borrelios så påstod hen att svenska läkare inte diagnosticerade och behandlade detta överhuvudtaget (vilket ju är ren och skär lögn!!), så personen hade nog inte förstått något alls.

Ytterligare ett tillägg:

Det har nu varit exakt samma problem som jag har sett i Mats Reimers blogg genom åren dvs att det praktiskt taget inte fanns en enda förbannad (ursäkta) norrman i den norska "Justin Bieber-debatten" som visste vilken definition av kronisk borrelios som gäller i Norge.

X-member

Post by X-member » Mon 17 Feb 2020 0:33

Nu har den norske läkaren Henrik Vogt nog fått det "hett om öronen" vilket jag har tagit upp i ämnet/svaret nedan här i forumet:

Information for people from Norway

https://www.lymeneteurope.org/forum/vie ... =50#p46262

Jag tror faktiskt att jag ändrar mig när det gäller hur dumt det är att använda en felaktig (amerikansk) variant av "chronic Lyme" i Norge, för hade Dr Steven Phillips gjort detta i Sverige så hade nog tidningen istället blivit anmäld av Mats Reimer.

Tillägg 19 februari 2020:

Som ni kan se i ämnet/svaret nedan så tänker tydligen inte Henrik Vogt be Dr Steven Phillips om ursäkt.

https://www.lymeneteurope.org/forum/vie ... =60#p46265
Last edited by X-member on Wed 19 Feb 2020 18:59, edited 1 time in total.

X-member

Post by X-member » Tue 18 Feb 2020 15:45

Igår (17 februari 2020) så upptäckte jag att Henrik Vogt (bland annat) hade postat följande information i en kommentar på sin vägg på facebook vilket är offentligt och läsbart av alla och är (enligt vad Henrik Vogt påstod) hämtat från Flåttsenterets information:
Disse miljøene mener videre at Kronisk borreliose er vanskelig å påvise med antistofftestene, og at standard behandling (antibiotika i 3-4 uker), ikke dreper bakteriene.
Om vi talar om den definition av kronisk borrelios som gäller i Norge (dvs, en aktiv borreliainfektion som har pågått i mer än 6 månader), vilket både IDSA och ILADS istället benämner late Lyme disease, så har ILADS aldrig någonsin påstått detta! Dr Burrascano har sagt (bland annat på NorVects konferens) att behandlingsvikten vid en sen borrelios är uppemot 40% med rekommenderad behandling enligt vanliga riktlinjer. Så inte sjutton har ILADS påstått att det är 100% behandlingssvikt när det gäller den norska definitionen av kronisk borrelios.

Och ILADS-utbildade tyska läkare (som dessutom använder exakt samma definition av kronisk borrelios som gäller i Norge och Sverige) har sagt i en rapport från svenska Folkhälsomyndigheten 2013 att dom borreliatester som används i Norge och Sverige påvisar ca 85% av borreliafallen med stadium 2 (tidig, spridd borrelios) och stadium 3 (sen/kronisk borrelios).

Jag tolkar detta som att Flåttsenteret därmed ställer sig på lögnhalsarnas sida i debatten och då tycker jag att man inte längre kan rekommendera Flåttsenterets information till någon!

Jag tycker nämligen att man istället skall hålla sig till sanningen!

Tillägg senare:

Jag kan faktiskt inte hitta detta i Flåttsenterets information på länken nedan:

Flått og sykdom - kunnskapsbasert og oppdatert informasjon

https://xn--flttsenteret-ucb.no/

Så då undrar jag om Flåttsenteret möjligen (till slut) har förstått att man inte kan skriva så här och därför har tagit bort informationen?

X-member

Post by X-member » Sat 29 Feb 2020 19:54

Nu gör nog (tyvärr) Dr Steven Phillips bort sig ännu mer i norsk media, för nu försöker han tydligen lura i folk (vilket han dessutom riktar till Henrik Vogt, hör och häpna!!) att man har infört någon amerikansk variant av "chronic Lyme" i Norge, vilket ni kan läsa om i ämnet/svaret nedan här i forumet:

https://www.lymeneteurope.org/forum/vie ... =60#p46282

Jodå, jag har faktiskt varnat för just detta tidigare här i forumet, och då gällde det en amerikansk människorättsaktivist som dock tycks ha vänner som skiter fullständigt i att hon kommer att göra bort sig om hon använder en felaktig, amerikansk variant av "chronic Lyme" i länder där man använder den ursprungliga definitionen av kronisk borrelios i betydelsen sen borrelios (stadium 3). Läs om detta i ämnet nedan här i forumet:

Corruption and Human Rights Violations Against Lyme Doctors, Scientists and Parents Now on United Nations Record

https://www.lymeneteurope.org/forum/vie ... 291#p45072

Faktum är att alla som använder en felaktig, amerikansk variant av "chronic Lyme" i Norge och Sverige riskerar att få svidande kritik av Mats Reimer och Henrik Vogt!

Post Reply