Information for people from Scandinavia

For everything that is related to Lyme and/or Lymeland, but doesn't fit in the other forums. Speak your mind, connect, ask help, etc.
X-member

Re: Information for people from Scandinavia

Post by X-member » Sun 5 Apr 2020 11:41

Idag (5 april 2020) så har ledaren för patientföreningen FSI (bland annat) skrivit följande i sin egna grupp på facebook, vilket är offentligt och läsbart av alla (och detta handlar alltså om coronaviruset):

Några klipp:
Ingen av oss har undgått att detta med covid-19 har splittrat svenska folket. En del tar det med en klackspark och andra matar inlägg efter inlägg som visar hur många som dött och gärna dividerar med antal smittade för att visa hur hög andel det är som dör.
Jag tillhör ingen av dessa ytterligheter....
Jag har fått kritik från båda sidor. Så det är väl fel att ligga "mitt i". En del har jag kastat ut från denna grupp, och några har valt att lämna själv. De har alla tillhört någon av dessa ytterligheter
Läs om ledaren för patientföreninen FSI:s högst besynnerliga "mellanväg" tex här: viewtopic.php?f=11&t=3919&start=1130#p46445 och här: viewtopic.php?f=11&t=3919&start=1140#p46454 .

X-member

Post by X-member » Sun 5 Apr 2020 11:54

Folkhälsomyndigheten
Nya uppgifter visar högre dödstal

Publicerad 5 april 2020.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y3 ... re-dodstal

Två klipp:
Nu finns reviderade, uppdaterade siffror från myndigheten. De visar att dödstalet, dag för dag, har varit betydligt högre än de tidigare uppgifterna.

Exempelvis den 25 mars redovisades att den dittills inrapporterade totala dödssiffran i covid-19 var 42. Men efter revidering var den egentligen 97 redan då. Dagen efter rapporterades 66 avlidna, men efter revidering 124. Och ungefär så håller det på.
På lördagen rapporterades att 373 hittills har dött. Om eftersläpningen blir lika stor för den noteringen betyder det rent matematiskt att den verkliga siffran skulle visa sig vara cirka 750 döda.
Min egna kommentar: Denna artikel skulle nog ha raderats om jag postat den i ledaren för FSI:s grupp på facebook (se även föregående svar), då dom ju ännu inte säkert vet om ökningen på söndagen är så stor som dom har "räknat ut" i förväg.
Last edited by X-member on Sun 5 Apr 2020 16:15, edited 1 time in total.

X-member

Post by X-member » Sun 5 Apr 2020 12:10

Här kommer vad ledaren för patientföreningen FSI skriver idag (5 april 2020) i sin egna grupp på facebook, vilket är offentligt och läsbart av alla (det är jag själv som har blåmarkerat):
Corona kan vara väldigt aggressiv men verkar vara lindrig i de allra flesta fall. Influensan är alltid allvarlig.
Min egna fundering: Är det verkligen sant att "influensan" alltid är allvarlig?

Så här skriver 1177 om influensa (och det är jag själv som har blåmarkerat):
En influensa börjar ofta plötsligt. Vissa blir svårt sjuka med hög feber och hosta, medan andra bara får lindrigare besvär.
https://www.1177.se/Skane/sjukdomar--be ... influensa/

Detta innebär alltså att ledaren för patientföreningen FSI sprider felaktiga fakta ("skrämselpropaganda") om influensa i sin egna grupp på facebook.

X-member

Post by X-member » Sun 5 Apr 2020 12:34

Här kommer information om influensa från Folkhälsomyndigheten:

Toppen nådd för mild influensasäsong

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyh ... nsasasong/

Ett klipp (det är jag själv som har blåmarkerat):
Sammantaget har antalet rapporterade fall från landets laboratorier visat på en låg nivå av influensa under hela säsongen och toppen nåddes under vecka 10. Den låga influensaaktiviteten reflekteras också i att färre patienter med influensa behövt intensivvård än under tidigare säsonger.

Tre influensasorter har cirkulerat i Sverige. En större andel av fallen har varit influensa A(H3N2) som oftast drabbar de äldsta åldersgrupperna.
Min egna kommentar: Detta betyder (som jag själv tolkar det) att den allra främsta orsaken till den höga belastningen på sjukvården (tex intensivvård) den sista tiden har berott på coronaviruset.

X-member

Post by X-member » Sun 5 Apr 2020 12:50

Här kommer lite mer av det som ledaren för patientföreningen FSI påstår på nätet.

4 av 5 får inga symtom – Spridningen i Stockholm kan vara mellan 25 – 50% (blogg)

Publicerad 4 april 2020.

https://newsaboutdisease.com/2020/04/04 ... lan-25-50/

Ledaren för FSI hävdade följande igår, 4 april 2020 (ett klipp från en kommentar):
Just nu är det säkert dubbelt så många som dött av influensavirus.
Min egna kommentar: Är detta verkligen korrekt? Dvs, att det när detta skrevs så var det dubbelt så många som hade dött av influensa jämfört med coronavirus i Sverige?

X-member

Post by X-member » Sun 5 Apr 2020 13:22

Detta hör ihop med föregående svar i detta ämne.

Den 2 april 2020 rapporterades det att över 300 personer hade dött av coronaviruset i Sverige.

Det finns en dödligare smitta än corona – som ingen bryr sig om

Publicerad 27 februari 2020.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolu ... ryr-sig-om

Ett klipp från artikeln ovan:
Varje år dör cirka 200 personer i Sverige av vanlig influensa.
Och Wikipedia skriver följande:
Ett vanligt år dör cirka 200–300 personer i Sverige,[20]...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Influensa

Min egna kommentar: Följaktligen så kan alltså inte dubbelt så många personer ha dött av influensa jämfört med coronaviruset den 4 april 2020, vilket ledaren för FSI hävdar i sin egna blogg (se föregående svar). Och i synnerhet inte då vi har haft ett "lindrigt" influensaår i Sverige (läs här: viewtopic.php?f=11&t=3919&p=46473#p46471 ).

X-member

Post by X-member » Sun 5 Apr 2020 13:32

Detta hör ihop med den artikel som jag postade här: viewtopic.php?f=11&t=3919&start=1160#p46469

Anders Tegnell
Mindre eftersläpning av dödstalen än tidigare

Publicerad 5 april 2020.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zG ... n-tidigare

Ett klipp:
Under söndagen uppgav nyhetsbyrån TT att nya, reviderade dödssiffror vittnade om att antalet döda var klart högre än vad som tidigare rapporterats, och att det aktuella dödstalet på 373 egentligen kunde vara runt 750 personer.

Spekulationen om det dubblerade dödstalen visade sig dock sakna grund enligt nyhetsbyrån själva som strax efteråt publicerade ett förtydligande.

”På lördagen rapporterades att 373 hittills har dött. Hur den siffran kommer att se ut när den revideras i takt med att bekräftade döda räknas är oklart”.

X-member

Post by X-member » Sun 5 Apr 2020 13:42

Det är några lekmän som diskuterar coronaviruset i ledaren för patientföreningen FSI:s grupp på facebook.

Här kommer några klipp från denna diskussion, vilket är offentligt och läsbart av alla:

En person (enligt 1177:s bedömning) med misstänkt coronasmitta skriver:
....jag har nu varit sjuk i över 3 veckor...luftvägar bättre...men huvudet blir bara sämre...som vår vanliga trötthet..fast huvudet känns än mer bedövat ..och jag är yr..och snurrig..på ett annat sätt..som om det sätt sig på balansnerver...?? Vet ju inte om det är Corona??
En annan lekman svarar:
Kan sätta sej i skallen läste jag
Min egna kommentar: Jag tycker faktiskt att personen med misstänkt coronasmitta istället skall kontakta sjukvården, för detta kan ju röra sig om syrebrist tex pga lunginflammation. Personen verkar också vara lite äldre och kan ju tillhöra någon riskgrupp. Och dessutom kan det ju röra sig om något helt annat också.

Tillägg:

Jag har nog sagt det tidigare, men jag säger det igen. Förstår faktiskt inte varför ledaren för gruppen (tillika ledare för patientföreningen FSI) godkänner att lekmän ger lekmän svar gällande medicinska frågor i sin grupp.

Ett tillägg till:

Här kommer ytterligare två svar till kvinnan med misstänkt coronasmitta:
Covid19 fäster väl bara på alveolerna?
Men det har säkert kompisar av alla olika slag med sig när det kommer in i oss.
Nej Corona sätter sig i alla organ Det kopplar sig in via ett protein i kroppen som heter Angiotensin genen heter ACE och detta protein finns i varje kroppens organ Maja Hansson har delat om detta och kan systemet Corona viruset kan attackera och angripa alla kroppens celler tom hjärnan
Min egna kommentar: Och sådant här tillåter alltså ledaren för patientföreningen FSI i sin offentliga facebookgrupp. Ja, jösses!

X-member

Post by X-member » Sun 5 Apr 2020 15:07

Haha, nu fick jag mig ett riktigt gott skratt.

Som ni ser i föregående svar i detta ämne så hänvisar en person till en annan, namngiven medlem i gruppen när det gäller sina påståenden.

Nu har den namngivna personen svarat följande:
Nej
Dvs, något sådant har hon tydligen aldrig sagt.

Så kan det gå när inte haspen är på, som min (83 årige) pappa brukar säga. ;)

Nåja, det kan ju iofs ha varit någon som har skrivit en kommentar innan "Nej-kommentaren" ovan, en kommentar som jag själv inte kan läsa pga att någon har blockerat mig, eller pga att jag själv har blockerat någon.

Men detta är faktiskt vad jag själv ser, och då blev det ju rätt så kul. ;)

X-member

Post by X-member » Sun 5 Apr 2020 15:59

Så här ser jag själv på coronasmittan.

Eftersom jag själv (pga primär immunbrist) ju tom kan dö av coronasmittan, så tycker jag att det inte spelar någon större roll om det "bara" är en av 1 000 eller kanske rentav "bara" är en av 10 000 som dör, för jag kan ju, precis vilket dag som helst, råka på någon som smittar mig.

Och risken för att man smittas är ju (även enligt ledaren för patientföreningen för FSI) mycket stor.

Post Reply