Information for people from Scandinavia

For everything that is related to Lyme and/or Lymeland, but doesn't fit in the other forums. Speak your mind, connect, ask help, etc.
X-member

Re: Information for people from Scandinavia

Post by X-member » Sun 5 Apr 2020 16:26

Efter att ha förklarat i föregående svar i detta ämne varför jag själv har varit intresserad av att följa utvecklingen gällande coronaviruset, så kommer jag nu att sluta helt och hållet med detta.

Jag tänker alltså inte "vänta in" publiceringen av det som man talar om på länken nedan, vilket jag först hade som "slutdatum", för pga coronaviruset så kan detta ju dröja längre tid.

Flåttekspert: Diagnostisering og behandling er ukomplisert

Publicerad 30 januari 2020.

https://www.aftenposten.no/norge/i/vQ1X ... komplisert

Ett klipp:
Helsedirektoratet har gitt Flåttsenteret, Pasientforeningen, Folkehelseinstituttet og nordiske kolleger i oppdrag å lage nordisk konsensus for utredning og oppfølging av personer med langvarige plager ved mistenkte flåttbårne sykdommer. Arbeidet er overlevert Helsedirektoratet.

– Vi håper denne kan være med og bidra til at personer med plager som de relaterer til flåttbitt, kan få en raskere og bedre vei i helsevesenet enn det som er tilfelle i dag. Det er fort gjort at det blir en runddans over mange år mellom mange spesialister, sier Eikeland.
Och jag skriver heller inte längre något om borrelios (och det som hör till) i någon grupp på facebook.

X-member

Post by X-member » Wed 8 Apr 2020 11:43

Jag skrev ju i föregående svar i detta ämne att jag nu lägger av helt med detta, men jag tror att jag skall posta detta här i ämnet också.

Ledaren för patientföreningen FSI skriver (bland annat) följande idag (8 april 2020) i sin egna grupp på facebook, 3 klipp:
Flockimmuniteten är nog nära på en del ställen i Sverige med tanke på denna nyhet från Linköping.
Detta tyder starkt på att viruset kommer att spridas till minst halva befolkningen och att det inte går att hejda.

Jag tror att Anders Tegnell kommer bli årets hjälte.
Sedan hoppas jag att han även tar vektorburna infektionssjukdomar på större allvar...
Och så länkar ledaren för patientföreningen FSI till följande artikel:

Symtomfria vårdanställda var coronasmittade

Publicerad 8 april 2020.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7448282

Ett klipp:
En avdelning på Linköpings universitetssjukhus har testat samtliga cirka 50 anställda för covid-19 och hälften var smittade. Några hade inga symtom, utan hemskickades till synes friska.

– När de fick positiva testsvar så fick de gå hem, motsvarande som om dom haft symtom. Vi kan ju inte ha positiv personal på avdelningen, säger Britt Åkerlind som är smittskyddsläkare i Östergötland.
Min egna kommentar: Att dom coronasmittade sjukvårdsanställda skickades hem tyder på (enligt min mening i alla fall) att man inte avser att utsätta riskgrupper för smitta, vilket dock ledaren för patientföreningen FSI verkar tycka att man istället skall göra så att folk (dvs, dom som överlever) blir immuna.

Bahh!!

X-member

Post by X-member » Wed 8 Apr 2020 12:04

Jag tror att det är bäst att jag förklarar lite tydligare vad jag menar i föregående svar i detta ämne också, dvs varför jag själv inte tror att Anders Tegnell eller rättare sagt Folkhälsomyndigheten blir så väldigt stora "hjältar".

Under rubriken "Finns det några särskilda riskgrupper?" i Folkhälsomyndighetens information på länken nedan så står det följande (och jag har blåmarkerat att dom faktiskt inte ens vet vilka som ingår i riskgruppen) :
Det är möjligt att personer med allvarlig njursjukdom, leversjukdom och personer med nedsatt immunförsvar efter transplantation eller till följd av medicinsk behandling också har ökad risk för ett allvarligare sjukdomsförlopp.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smi ... -och-svar/

Och jag själv har alltså nedsatt immunförsvar, vilket rätt så många personer har och dom flesta utan att dom ens känner till det.

X-member

Post by X-member » Wed 8 Apr 2020 12:36

Som ni ser så är jag alltså igång och skriver igen, fastän jag skulle ha lagt av helt och hållet (vilket jag skrev här: viewtopic.php?f=11&t=3919&start=1170#p46478 ). Får nog skylla på Anders Tegnell och hans försvarare tror jag.

Tegnell slår tilbake mot kritikken frå Trump: – Kan ikkje ta det på alvor

Publicerad 8 april 2020.

https://www.nrk.no/urix/tegnell-slar-ti ... 1.14977493

Ett klipp:
– Vil få svært høgde dødstal

Ein av dei som har kritisert dei svenske helsestyresmaktene, er professor og overlege Björn Olsen. Han meiner at styresmaktene har mislukkast i handteringa av koronakrisa.

– Pandemien kjem som ei flodbølgje over oss. Vi vil få svært høge dødstal i Sverige, særleg i Stockholms-regionen, og vi kjem til å sjå ein kraftig auke dei neste vekene, sa Björn Olsen til NRK.

– Det som skjer no er at Sverige er på veg mot ein tragedie, la han til.

I løpet av gårsdagen blei 114 fleire registrert som døde i Sverige av koronaviruset. Totalt ligg talet på døde på 591. I Noreg, med rundt halvparten av innbyggjartalet, er 90 døde.
Min egna kommentar: Jag själv ställer mig alltså inte på Folkhälsomyndighetens och Tegnells sida i denna debatt, utan jag står istället på professor Björn Olsens sida. Men så lider jag ju faktiskt av immunbrist också.

X-member

Post by X-member » Wed 8 Apr 2020 13:10

Nu är jag alltså igång och skriver igen och då kan jag väl sprida lite "skvaller" också.

En person har fått veta av 1177 att hen kan lida av corona och denna person skrev följande igår (7 april 2020) i ledaren för patientföreningen FSI:s grupp på facebook, vilket är offentligt och läsbart av alla:
Nu läste jag i ett mejl från funmed...funktionsmedicinska nånting....att man i USA rek. Att inte inta för mycket av vit.A...C ...el D. ..på grund av det här Med ACE och att det öppnar vägar åt Covid 19 ...däremot skulle man ta mer zink ..3 till 4 ggr per dag....men någon.som kan detta ..innebär det då att blodtrycksmedicer ACE hämnare är bra eller dåligt.
Min egna (lite skämtsamma) kommentar: Hade ingen aning om att ACE-hämmare även "hämmade" vitaminer. :D

Här kommer även ett klipp från ett svar från en lekman på lekmanna-kommentaren ovan:
Mediciner öppnar dock upp mottaglighet av sjukdomar och sänker immunförsvaret. Värst drabbade vid Corona är de som tar 4 eller fler mediciner, därför många gamla dör då de ofta är övermedicinerade.
Min egna kommentar: Njae, den allra främsta orsaken till att flest äldre personer dör är nog för att immunförsvaret blir sämre med åren....
Last edited by X-member on Wed 8 Apr 2020 13:34, edited 1 time in total.

X-member

Post by X-member » Wed 8 Apr 2020 13:28

Tror jag postar lite mer "skvaller" när jag ändå är i farten.

Ledaren för patientföreningen FSI skriver (bland annat) följande i ett inlägg idag 8 april 2020 i sin egna grupp på facebook, vilket är offentligt och läsbart av alla:
Jag vill inte ha en diskussion för eller emot vaccin. Det kan ni få tycka vad ni vill om. Diskussioner för eller emot spårar alltid ut. Så vi undviker det tack. Sådana kommentarer tas bort.
Här kommer några klipp från kommentarer (och ämnet var att forskare på Karolinska institutet försöker utveckla ett vaccin mot coronaviruset) och dessa kommentarer är skrivna av 3 olika personer:
Ja om man vill riskera "livet" så, många blev sjuka och sjukare av svinvaccinet.
...varför skall de [barnen] vaccinera sig?
För dem är vaccinet den stora faran.
- Ja, vaccinering ÄR onaturligt.
- Ja, mänskligheten skulle överleva om vi i morgon skulle sluta vaccinera alla människor och djur.
Min egna kommentar: Så jag antar att ledaren för facebookgruppen (tillika ledare för patientföreningen FSI) kommer att få radera ett antal kommentarer idag. :D

X-member

Post by X-member » Wed 8 Apr 2020 13:52

Svensk pandemiekspert: – Vi er på vei mot en tragedie

Publicerad 7 april 2020.

https://www.nrk.no/urix/svensk-pandemie ... 1.14976893

Ett klipp (och det är alltså professor Björn Olsen som säger detta):
Olsen mener at det er dem innenfor Folkhälsomyndigheten som har for mye makt. Strategien som ble valgt for å få kontroll på smitten var feilaktig fra starten.

Deretter har den blitt stående, mener Olsen.

– Folkhälsomyndigheten består også av mennesker. Prestisje er en av våre dødssynder, sier han.
Tillägg:

Enligt uppgifter i en presskonferens idag vilken kan ses på facebook (Aftonbladet) så har antalet svenska coronafall som behöver ha intensivvård ökat. Och det kunde man ju räkna ut med knäna att så skulle bli fallet.

X-member

Post by X-member » Wed 8 Apr 2020 14:19

Ledaren för patientföreningen FSI har även skrivit den 5 april 2020 i sin egna grupp på facebook att antalet "nysmittade" svenskar sjunker från dag till dag (vilket faktiskt skedde under några få dagar), men idag rapporteras (mig veterligen) den högsta siffran någonsin gällande "nysmittade" svenskar på länken nedan (dvs, 726 st):

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Tillägg:

Ledaren för FSI skriver även följande idag (8 april 2020) i sin egna grupp på facebook, vilket är offentligt och läsbart av alla (det är jag själv som har blåmarkerat):
Det verkar som att influensa alltid är farligt och att covid-19 nästan aldrig är farligt (i förhållande till hur många som smittas), men att covid-19 i flera fall kan vara farligare än influensa.
Min egna kommentar: Som jag redan tidigare har påpekat (med hänvisning till 1177:s information) så är förbanne mig (ursäkta) influensa inte "alltid farligt" (många med influensa har ju en mildare sjukdom och dom allra flesta överlever). Och vad sjutton menar FSI-ledaren med "farligare än influensa", man kan ju faktiskt bara dö en enda gång, eller hur?

X-member

Post by X-member » Wed 8 Apr 2020 15:59

Som ni säkert redan har märkt så fortsatte jag att skriva lite mer här i forumet, men jag skrev även följande i ett tidigare svar:
Och jag skriver heller inte längre något om borrelios (och det som hör till) i någon grupp på facebook.
Ovanstående har jag dock definitivt slutat med och jag har idag tagit bort min "sista" facebookgrupp som handlat om borrelios (och det som hör till).

Men, skulle jag drabbas av borrelios igen så är det ju förstås möjligt att jag börjar skriva om borrelios igen. ;)

Tillägg:

Om jag nu överlever coronaviruset alltså, vilket ju tydligen "alla" svenskar skall bli smittade med.

X-member

Post by X-member » Wed 8 Apr 2020 21:38

Ledaren för patientföreningen FSI skrev följande tidigare idag (8 april 2020), i sin egna grupp på facebook, vilket är offentligt och läsbart av alla:
Flockimmuniteten är nog nära på en del ställen i Sverige....
Nu, lite senare samma dag så skriver han följande i ett annat inlägg i sin facebookgrupp:
Sedan kan ni fortsätta med era frågor om immunitet osv, men ingen kan ge besked om det nu.
Min egna kommentar: Om han nu inte ens vet om man kan bli immun, så kan han faktiskt heller inte påstå att (citat): "Flockimmuniteten är nog nära..." eller hur?

Här kommer en norsk artikel om detta:

Nye funn reiser tvil om korona-immunitet

Publicerad 8 april 2020.

https://www.nrk.no/urix/nye-funn-reiser ... 1.14977519

Ett klipp:
Forskere i Shanghai fant overraskende lave verdier av antistoffer hos pasienter som hadde vært koronasyke. – Spørsmålet om immunitet er fortsatt veldig usikkert, sier Espen Nakstad i Helsedirektoratet.

Post Reply