Information for people from Scandinavia

For everything that is related to Lyme and/or Lymeland, but doesn't fit in the other forums. Speak your mind, connect, ask help, etc.
X-member

Re: Information for people from Scandinavia

Post by X-member » Thu 5 Oct 2017 19:56

In Swedish:

Borreliafallen har ökat kraftigt på tjugo år – kvinnor löper större risk att insjukna

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/10/ ... e-risk-att

In English (not exactly the same text):

Researcher says tick-borne disease Borrelia has grown exponentially in Finland

https://yle.fi/uutiset/osasto/news/rese ... nd/9868492

Ett klipp:
Borrelia, aka Lyme disease

People infected with Borrelia - which is also known as Lyme disease - suffer symptoms including fever, headache, fatigue and others. Left untreated, the infection can become chronic.

X-member

Post by X-member » Mon 30 Oct 2017 14:32

Jag skrev tidigare följande här i ämnet:
VARNING!

Det finns (minst) en svensk patientförening/grupp och/eller företrädare för dessa föreningar/grupper som LJUGER och påstår att svenska läkare inte diagnosticerar och behandlar stadium 3/sen borrelios vilket jag tycker att dom OMGÅENDE skall sluta upp med!

Det har nämligen ALDRIG NÅGONSIN varit sant!
Jag tror att en svensk förening nu äntligen har slutat med dumheterna men nu har dom istället börjat sprida ut att borrelios är en extremt svårbotad sjukdom, vilket ni kan läsa i ämnet/inlägget nedan:

Lyme disease foundations and associations in Europe

viewtopic.php?f=11&t=682&start=40#p44994

Martian

Post by Martian » Mon 30 Oct 2017 15:22

At the moment of my writing this topic has: 221 Replies, 43533 Views.

Unless "X-member" has viewed this topic 43000+ times, it means that probably thousands of people have viewed it.

X-member

Post by X-member » Tue 31 Oct 2017 13:50

Lista: Umeåforskarna som får dela på 79 miljoner

https://www.vk.se/2131470

Ett klipp:
Sven Bergström får 6 280 000 kronor i projektbidrag för projektet Infektionsbiologi hos Borrelia spiroketer.

X-member

Post by X-member » Wed 15 Nov 2017 15:02

Jag tog upp att (minst) en svensk förening har spritt lögner i inlägget nedan:

viewtopic.php?f=11&t=3919&start=220#p44995

Nu idag (15 november 2017) så sprider ledaren för denna svenska patientförening (bland annat) ut följande offentligt på facebook:
Faktum är att IDSA:s uråldriga behandlingsrekommendationer från 2006 enbart nu består av anekdotiska studier och uttalanden av enstaka forskare. Jämför det med ILADS gedigna underlag som ligger till grund för deras rekommendationer som kom 2014 (8 år senare). Enligt ILADS rekommendationer har läkare rätt att behandla borrelia så länge som det är nödvändigt.
Denna förening har redan tidigare fått kritik för att felinformera om kronisk borrelios (vi använder ju som ni säkert redan vet den ursprungliga definitionen av kronisk borrelios i Sverige, dvs i betydelsen sen borrelios/stadium 3, läs här: viewtopic.php?f=11&t=6080 ), och nu vill denna svenska förening tydligen ha ännu mer kritik.

X-member

Post by X-member » Mon 27 Nov 2017 10:36

ME-studie med negative resultater

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2 ... esultater/

Ett klipp:
– Konklusjonen er klar: Det er ikke mulig å påvise effekt av rituximab på det utvalget pasienter som deltok i multisenterstudien, skriver hun.
Att jag postar detta här i forumet beror på att dessa studier har använts av en person från USA, vilket ni kan läsa om i ämnet nedan:

Chronic Lyme is post-sepsis syndrome" ?

viewtopic.php?f=11&t=5983

Så fort studien är publicerad så kommer jag att posta den i ämnet ovan.

X-member

Post by X-member » Thu 28 Dec 2017 0:47

Tror det är dags att jag summerar vad dom olika svenska patientföreningarna sysslar med.

FSI (eller ledaren för den samma) fortsätter att felcitera div läkare/forskare/studier. Den allra senaste felciteringen gällde Dr Embers och Co:s studie på apor. Och FSI sprider fortfarande "fakta" som dom inte kan bevisa är korrekta på sin hemsida och då menar jag tex att dom påstår att "nästan alla" med sen (dvs, kronisk) borrelios har ytterligare infektioner. Sannolikt har dom använt information som istället gäller fall med behandlingssvikt. Och dom sprider nog fortfarande ut att en negativt ELISA-test utesluter borrelios i en YouTube-video. Dom påstår nog även fortfarande att amerikanska hälsomyndigheter har accepterat ILADS nya riktlinjer (gällande stadium 1 och kvarstående sjukdom efter behandling), vilket är lika felaktigt idag som det var när dom inte fick lov att påstå detta i ett svenskt radioprogram i somras (2017). Och ledaren för föreningen påstår fortfarande att svensk sjukvård säger att kronisk borrelios inte finns.

VIDAS (eller ledaren för den samma) påstår att Dr Embers och Co:s senaste studie på apor bevisar att svensk rekommenderad behandling för borrelios är meningslös, dvs dom påstår alltså i princip att 100% behandlingssvikt inträder redan i stadium 1, och att ILADS därmed inte vet vad dom talar om när dom tex säger att behandlingssvikten vid en tidig borrelios (stadium 1) är ca 10% och vid en sen borrelios är högst 50%. VIDAS gör även reklam för kolloidalt silver, vilket det enligt ILADS inte finns några bevis för att det har någon effekt vid borrelios. Och VIDAS tycker att det skulle vara bra att det införs diagnoskoder vid borrelios som motsvarar dom som gäller vid syfilis, vilket dock inte på minsta vis kommer att ändra på några behandlingsrekommendationer.

Den svenska borrelia- och TBE- föreningen sprider fortfarande en mängd felaktig information på sin hemsida, men jag har inte sett att dom har påstått att ett ELISA-test kan utesluta borrelios och heller inte att Embers och Co:s senaste studie på apor har visat att det är 100% behandlingssvikt med svensk rekommenderad behandling för borrelios och dom har heller inte påstått att amerikanska hälsomyndigheter har accepterat ILADS nya riktlinjer gällande stadium 1 och kvarstående sjukdom efter behandling.

Så kanske det ändå är den svenska borrelia- och TBE-föreningen som är bäst?

X-member

Post by X-member » Sat 30 Dec 2017 20:46

Detta hittas på den svenska patientföreningen FSI:s hemsida:

Dags att berätta en berättelse - Av Huib Kraaijeveld, Ordförande On Lyme Foundation

http://fsi-sverige.se/nyheter/dags-att- ... oundation/

Ett klipp (Obs! Översättningen till svenska är inte helt perfekt.):
Du kan vara en av de ‘få utvalda’ som får ett fästingbett, en tydlig EM ring, ett positivt blodprov och har symtom som överensstämmer med den 40 år gamla lärobokens beskrivning. Odds för det är låga.
Min kommentar: Då måste det vara förbannat konstigt att svenska läkare klarar av att diagnosticera och behandla uppskattningsvis 40 000 (Obs!) borreliafall varje år, där 30% av fallen har en spridd eller sen borrelios och där borreliadiagnosen alltså ställs på andra symptom (än ett EM-utslag alltså).

"Få utvalda" är alltså inte riktigt rätt beskrivning men kanske personen som har skrivit detta tror att det finns en otrolig mängd, kanske många hundratusentals (?) borreliadrabbade i Sverige som ännu inte har fått rätt diagnos?

Men för all del, kanske holländska läkare (den som har skrivit detta är nämligen från Holland) är så här himla okunniga, vad vet jag?

Tillägg:

Och förövrigt så är det helt omöjligt att den första "läroboken" gällande borrelios skrevs för 40 år sedan för Willy Burgdorfer upptäckte nämligen borreliabakterien först 1982, dvs för 35 år sedan.

Källa:

Willy Burgdorfer (Wikipedia)

https://en.wikipedia.org/wiki/Willy_Burgdorfer

X-member

Post by X-member » Sun 31 Dec 2017 19:30

Tillägg till föregående svar.

Nu har nog ledaren för en annan svensk patientförening, dvs den svenska föreningen VIDAS som också har spritt holländarens text (se föregående svar), försökt "bevisa" att den första "läroboken" gällande borrelios faktiskt skrevs för 40 år sedan för nu sprider denna person nämligen nedanstående artikel från 1978:

Lyme arthritis: a new clinical entity.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/658948

Det är bara ett litet "problem" och det är att dom istället skriver följande:
....may be caused by a virus transmitted by ticks.
Och ledaren för denna svenska patientförening gör återigen reklam för kolloidalt silver.

Tillägg senare:

Och nu sprider tydligen även den svenska borrelia och TBE föreningen den svenska översättningen av holländarens text, så jag tror att jag ändrar uppfattning, och jag anser nog istället att ALLA dom 3 svenska patientföreningarna verkar vilja framstå som oseriösa.

X-member

Post by X-member » Tue 2 Jan 2018 0:01

En liten summering av den information som jag (hittills) har fått av CVI (centrum för vektorburna infektioner i Uppsala) se länk till mottagningen nedan.

Centrum för vektorburna infektioner

http://www.akademiska.se/sv/Verksamhete ... fektioner/

CVI behandlar inga patienter alls.

CVI anser att behandlingssvikt förekommer och har även rekommenderat ytterligare antibiotika till patienter där det har funnits objektiva tecken på att det rör sig om en fortfarande aktiv borrelios.

CVI säger att en svensk läkare är tillåten att ge en längre/bättre/annan behandling till dom patienter som behöver ha det tex pga ytterligare infektioner och/eller immunbrist.

CVI säger också att det är tillåtet för en svensk läkare att ge tex 4 veckors antibiotikabehandling istället för den behandling som rekommenderas i Sverige, vilket ju är 10-21 dagars antibiotika.

CVI har så gott som enbart utrett patienter som redan har fått antibiotikabehandling för borrelios (dvs, fall med misstänkt persisterande borrelios) eller någon annan fästingburen infektion och diagnosen/erna har i rätt så många fall varit ställda av utländska läkare.

Post Reply