Information for people from Scandinavia

For everything that is related to Lyme and/or Lymeland, but doesn't fit in the other forums. Speak your mind, connect, ask help, etc.
X-member

Re: Information for people from Scandinavia

Post by X-member » Wed 21 Nov 2018 22:36

Sweden/Sverige

Svenska experter kritiserar ”ovetenskapligt” EU-beslut om borrelia

https://www.dn.se/nyheter/sverige/svens ... -borrelia/

Artikeln ovan kräver inloggning, men jag kan läsa följande:
EU-parlamentet har just antagit en ny resolution om behandling av borrelia. Svenska infektionsläkare anser att den är ovetenskaplig och riskerar att leda till att patienter får felaktig.....
Tillägg senare:

Nu har jag läst artikeln och en svensk infektionsläkare påstår följande i artikeln:
Det finns ingen kronisk borrelia.
I Läkemedelsverkets behandlingsrekommendation för borrelios så står det följande:
Kronisk sjukdom i betydelsen av infektion som pågår under
månader till år kan förekomma om ingen antibiotikabehandling
ges och om spontanläkning inte sker. Denna kan yttra sig
som akrodermatit, kronisk meningit, encefalomyelit eller artrit.
https://lakemedelsverket.se/upload/hals ... A4rken.pdf

Min egna kommentar: Läser inte svenska infektionsläkare den svenska behandlingsrekommendationen för borrelios längre?
Last edited by X-member on Fri 23 Nov 2018 21:34, edited 1 time in total.

X-member

Post by X-member » Fri 23 Nov 2018 15:39

Kritiserat hemtest för borrelia dras tillbaka

https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2 ... -tillbaka/

Ett klipp:
Det ”Quicktest Borreliatest” som genom ett stick i fingret skulle kunna ge svar på om man har borrelia i blodet har dragits tillbaka med omedelbar verkan från Apotek Hjärtats handel, något som Svensk Farmaci var först med att rapportera.

– Vi har tagit till oss av kritiken och det handlar helt klart om en miss från vår sida. Jag har nu pratat med infektionsläkare och fått klart för mig att den här metoden inte anses vara tillräckligt precis för att få en säker indikation om man har borrelia eller inte, säger Annika Svedberg, farmaci- och kvalitetschef på Apotek Hjärtat, till Svensk Farmaci.

X-member

Post by X-member » Fri 23 Nov 2018 16:21

Nu skriver jag inte längre något om den amerikanska "människorättsaktivistens" offentliga lögnaktiga förtal av (bland annat) Dr Horowitz samt denna amerikanska kvinnas okunskap om medicinska begrepp i inlägget nedan här i forumet, detta då det verkar (som jag själv tolkar det i alla fall) vara Anushka själv som har skrivit texten:

Corruption and Human Rights Violations Against Lyme Doctors, Scientists and Parents Now on United Nations Record

viewtopic.php?f=6&t=6291

Ett klipp (och det är jag själv som har markerat i blått i klippet nedan):
According to Ad Hoc Committee founder Luché-Thayer, "Every time a Lyme doctor is put out of business, an estimated 10,000 patients lose their access to proper diagnosis and medical care that meets international standards. Why is this happening?" This global all-voluntary organization will continue to document the human rights violations and corruption surrounding this borreliosis pandemic; we are committed to addressing these self-serving, financially-motivated threats to global health."
Anushka
Dvs, det måste ju vara denna person som själv har skrivit texten eftersom ingen källa (länk) anges.

Och jag vill ju inte att Anushka skall tro att det är henne som jag kritiserar.

Jag har nu istället börjat posta den amerikanska "människorättsaktivistens" kritik och "påhitt" i dom ämnen där det här hemma, som tex i inlägget nedan:

Tick-Borne Disease Working Group, 2018 Report to Congress

viewtopic.php?f=7&t=6297

X-member

Post by X-member » Fri 23 Nov 2018 21:06

Skickades hem från sjukhuset – med förlamat ansikte

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/l1 ... at-ansikte

Ett klipp:
Läkaren tog prover på henne. Reumatism uteslöts, men nu visade borreliaprovet positivt. Hennes misstankar hade stämt från början. Beskedet fick hon den 2 november, två månader efter att hon besökte akuten. Sedan dess har hon ätit antibiotika men hon är inte helt frisk än.

– Jag har fortfarande kvar symptom och är extremt trött, har även fortfarande migränanfall. Så nej, jag mår inte så bra.

X-member

Post by X-member » Sat 1 Dec 2018 16:05

Det är en person som jag själv inte tycker är så där väldigt duktig i engelska som har frågat mig följande här i forumet:

viewtopic.php?f=7&t=6299#p45233
@x-member,

While I appreicate you want to inform others about various alternative testing methods or possible immunological pathology in Lyme disease, this thread is not about the science of testing or possible immune pathoglogy in Lyme Disease (which is by the way much more complex than testing for interferon or using the ELISPOT), but about Lyme policies discussed in the EU Parlament.

Are your sure your english is good enough to actually understand what you reading and posting about ?

Vi får väl se vad admin säger om detta.

Tillägg senare:

Då denna person uppenbarligen inte alls har förstått den information som jag postade i det inlägget, så har jag nu postat samma information (och lite till) i inlägget nedan istället:

Information for people from Sweden

viewtopic.php?f=11&t=6305

X-member

Post by X-member » Sun 2 Dec 2018 15:04

Tillägg till svaret ovan.

Imorse tog jag bort mitt egna svar till personen i det inlägget, och det kanske var lika bra för idag har personen ändrat på sin kommentar 2 ggr och skriver nu istället följande:
@x-member,

While I appreciate you want to inform us about alternative testing methods or possible immunological pathology in Lyme disease, this thread is not about this topic, but about Lyme policies discussed in the EU Parlament.

Are your sure your english is good enough to actually understand what you reading and posting about ?
viewtopic.php?f=7&t=6299#p45233

Jag menar alltså att jag kanske borde vänta lite med att svara tills personen "har bestämt sig"?

Tillägg senare.

Nu har jag gett personen svaret att jag rekommenderar personen att kontakta admin vilket ni kan läsa på länken nedan:

viewtopic.php?f=7&t=6299#p45252

För om denna person nu vill ha infört nya regler (som tex att medlemmarna skall vara kunniga nog i engelska) här i forumet så bör ju personen istället kontakta admin eller hur? Och om det nu skulle vara så att personen själv inte har förstått mina inlägg (vilket det i mina ögon verkar handla om), så kan ju en person som är tillräckligt kunnig i engelska (vilket admin ju faktiskt är) hjälpa personen, eller hur?

X-member

Post by X-member » Sun 2 Dec 2018 23:41

Då detta ämne nu har så himla många inlägg/svar, så kommer jag framöver att försöka dela upp informationen utifrån vilket skandinaviskt land det gäller.

Och det finns redan ett nytt ämne gällande Sverige vilket ni kan hitta nedan:

Information for people from Sweden

viewtopic.php?f=11&t=6305

X-member

Post by X-member » Mon 10 Dec 2018 20:04

Nu finns det ett nytt ämne även gällande Norge vilket ni kan hitta nedan:

Information for people from Norway

viewtopic.php?f=11&t=6307

X-member

Post by X-member » Tue 11 Dec 2018 17:16

Nu finns det ett nytt ämne även gällande Danmark vilket ni kan hitta nedan:

Information for people from Denmark

viewtopic.php?f=11&t=6308

X-member

Post by X-member » Wed 12 Dec 2018 15:40

Nu finns det ett nytt ämne även gällande Finland (och Åland) vilket ni kan hitta nedan:

Information for people from Finland (including Åland)

viewtopic.php?f=11&t=6309

Post Reply