Information for people from Scandinavia

For everything that is related to Lyme and/or Lymeland, but doesn't fit in the other forums. Speak your mind, connect, ask help, etc.
X-member

Re: Information for people from Scandinavia

Post by X-member » Tue 21 May 2019 19:33

Detta hör ihop med några tidigare inlägg i detta ämne.

Chronic Lyme disease: misconceptions and challenges for patient management
John J Halperin (IDSA)

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4440423/

Ett klipp:
As these conclusions have become more and more firmly rooted in clinical experience, it has become commonplace for the “Lyme literate” to ascribe the symptomatology formerly attributed to “chronic Lyme disease” to chronic infections due to other organisms known to be found occasionally in the same ticks, broadening the definition of “chronic Lyme disease” to include these co-infections.
Min egna kommentar: Jag tror dock inte att detta gäller några euroepiska "LLMD:s".
Last edited by X-member on Wed 22 May 2019 2:23, edited 3 times in total.

X-member

Post by X-member » Tue 21 May 2019 19:44

Här kommer även en översättning av vad "lymestats.org" menar att ILADS skall ha sagt till svenska:

"lymestats.org" (hämtat från en norsk borreliagrupp på facebook):
There has never been a study demonstrating that 30 days of antibiotic treatment cures Lyme disease.
Svensk översättning:
Det har aldrig funnits någon studie som bevisar att 30 dagars antibiotikabehandling botar borrelios.
Och det tror jag alltså absolut inte att ILADS har påstått.
Last edited by X-member on Wed 22 May 2019 2:15, edited 1 time in total.

X-member

Post by X-member » Tue 21 May 2019 20:23

Nu över till "fenomet" att folk tror att "Lyme" eller "Lyme disease" är något sort "samlingsnamn" för "borrelia + co-infektioner".

Ledaren för en svensk patientföreningen menade att Dr X (dvs, Kenneth Sandström som blev av med sin läkarlegitimation) hade sagt att han bara hade behandlat "Lyme". Vilket dök upp i en dansk borreliagrupp på facebook, men säkerligen på många andra ställen på nätet.

Faktum är att detta nog (om jag minns rätt) var något av det allra sista som jag tog upp i den danska borreliagruppen innan jag blev utslängd och fick ett PM där man menade att det jag postade i den danska gruppen skulle vara "spam".

Och här kommer nu ett klipp från just den danska facebookgruppen vilket är skrivet efter att jag försökte ta upp just detta problem i den gruppen:
Patienter med Lyme (borrelia +co)...
Last edited by X-member on Wed 22 May 2019 2:21, edited 1 time in total.

X-member

Post by X-member » Tue 21 May 2019 20:38

Nu över till svenskar och deras "påhitt".

Under en dansk artikel postad av Borrelia- och TBE-föreningen på deras sida på facebook och som handlar om att fästingen är Danmarks farligaste djur, så skriver en svensk person följande:
Och ändå finns ingen adekvat hjälp att få i varken Danmark eller Sverige. Dags att ta detta på allvar nu!
Min egna (lite ironiska) kommentar: Svensk och dansk sjukvård har väl lagts ner helt och hållet skulle jag tro.

X-member

Post by X-member » Tue 21 May 2019 20:53

Mer "påhitt" från svenskar (och även denna kommentar hittade jag på Borrelia- och TBE-föreningens sida på facebook):
Och hur ska det gå till när läkarna blir av med leget i Sverige om de långtidsbehandlar som man ska???
Jag harträffat 34 läkare utan att få diagnos eller behandling. Jag anser att staten Sverige är ett kriminellt gäng och kommer aldrig mer att rösta.
Min borrelia behandlar jag med KS och naturmedel.
Min egna kommentar: Har denna svenska "tomte" några godkända behandlingsstudier som bevisar att en långvarig behandling behövs vid en borrelios? I så fall så kan han skicka dom studierna till ILADS, för några sådana studier har nämligen inte ens ILADS. Och att anklaga staten Sverige för att vara kriminell innebär faktiskt inte att det "helt plötsligt" dyker upp några godkända studier som bevisar att en långvarig behandling behövs.

Och om jag tolkar det som "tomten" skriver rätt, så har han dessutom ställt borreliadiagnosen själv.

X-member

Post by X-member » Tue 21 May 2019 21:35

Det var rätt så länge sedan som jag nämnde den amerikanska människorättsaktivisten här i ämnet.

Dvs, den person som jag hade noterat inte kände till att "skolmedicinen" använder begreppet kronisk borrelios i betydelsen sen borrelios (stadium 3) vilket ni kan se i nedanstående ämne här i forumet:

Definitions and semantics of terms like "chronic Lyme disease"

https://www.lymeneteurope.org/forum/vie ... f=6&t=6304

Idag kan jag läsa på facebook att denna amerikanska kvinna skall hålla ett föredrag på Irland, där (minst) två föregående föreläsare faktiskt vet vilka som är dom korrekta medicinska benämningarna, dvs Dr Judith Miklossy och professor Ying Zhang.

Vi får väl därmed hoppas att amerikanskan inte gör bort sig och använder någon felaktig användning av begreppet kronisk borrelios på denna konferens. Men det är ju iofs inte mitt problem, dvs om hon nu inte alls har brytt sig om vad jag har försökt informera henne om (bland annat på facebook).

X-member

Post by X-member » Tue 21 May 2019 22:13

Ovanstående svar påminde mig faktiskt om när ILADS klargjorde att begreppet kronisk borrelios är synonymt med en sen borrelios (stadium 3) vilket även kan hittas här i forumet. Vilket dessutom var exakt det samma som Folkhälsomyndigheten (fd SMI) klargjorde i sin rapport som kom hösten 2013.

Och så här skriver en person om Borrelia- och TBE-föreningen på BTF:s sida på facebook:
Det bästa som hänt mig var när jag 2007 fick adressen till föreningen genom en patientförening i Kanada! Sen dess har jag som medlem fått mycket bra hjälp och information!
Och detta "klargörande" (från ILADS) hade även postats i någon skandinavisk grupp på facebook och då svarade den svenska personen ovan följande i en kommentar:
Man erkänner inte att kronisk borrelios finns i Sverige.
Min egna kommentar: Så jag antar att Borrelia- och TBE-föreningen sprider ut att man både förnekar sen borrelios och behandlingssvikt i Sverige.

Här kommer nu istället korrekta fakta från den svenska behandlingsrekommendationen för borrelios:
Kronisk sjukdom i betydelsen av infektion som pågår under månader till år kan förekomma om ingen antibiotikabehandling ges och om spontanläkning inte sker. Denna kan yttra sig som akrodermatit, kronisk meningit, encefalomyelit eller artrit.
https://lakemedelsverket.se/upload/hals ... A4rken.pdf

Och här kommer ett klipp till:
Även efter en initialt lyckad behandling av erytem kan sena disseminerade former av Lyme borrelios uppstå hos 1–3 % (2).
https://lakemedelsverket.se/upload/hals ... A4rken.pdf

X-member

Post by X-member » Tue 21 May 2019 23:47

Det jag skrev i föregående svar i detta ämne påminde mig nu om en annan sak.

Det svenska borreliaupproret på facebook (som numera inte är så värst aktivt) skrev följande 2012:
De prover som tas på vårdcentralerna är vanligen utan anmärkning, vilket beror på att de inte är tillförlitliga (det gäller det så kallade ELISA-testet som är standard som borreliatest, som missar c:a 70% av fallen).
Året efter (dvs, 2013) så kom alltså Folkhälsomyndighetens (fd SMI) rapport där tyska "LLMD:s" säger att dom nyare och bättre borreliatester som används i Sverige påvisar ca 85% av fallen med en spridd och sen borrelios. I Sverige tar ju inga tester alls vid ett EM-utslag.

Och nu undrar jag varför i hela fridens namn borreliaupproret inte har rättat till sin felaktiga information ännu, fastän jag vet att dom som startade den gruppen har läst och dessutom kommenterat Folkhälsomyndighetens rapport (bland annat) i den blogg som dom hade på den tiden.

Jag menar alltså, vilken nytta har någon av att man fortsätter att sprida felaktig information år ut och år in?

X-member

Post by X-member » Wed 22 May 2019 2:30

Jag har städat upp lite här i ämnet i efterhand för jag tror nämligen att jag inte hade förstått den norska facebookgruppen korrekt i alla fall. Så just det inlägget har jag nu ersatt med lite annan information och förövrigt så hittas det ju redan information i tidigare inlägg om vad den norska gruppen hade svarat mig.

X-member

Post by X-member » Wed 22 May 2019 2:54

Då det med åren har blivit så himla många inlägg i detta ämne, så tror jag att jag skall "lyfta fram" några "godbitar".

https://www.lymeneteurope.org/forum/vie ... =10#p30180
Detta tycker jag är mycket bra sagt:

http://lymerick.net/videomicroscopy.htm

Ett klipp/a quote:
IF the treating physicians would just CARE to follow and test these patients thoroughly for Borreliosis and co-infections with ANTIGEN tests, which is NOT DIFFICULT, as illustrated in this article! – and treat them for ACTIVE INFECTIONs, instead of mocking these patients by stating FALSELY that “all Borrelia was killed after 10-14 days”, and calling them “hypochondriacs”, I’m quite sure many cases of chronic Borreliosis, long term suffering and disability could be prevented!

Post Reply