Information for people from Sweden

For everything that is related to Lyme and/or Lymeland, but doesn't fit in the other forums. Speak your mind, connect, ask help, etc.
X-member

Re: Information for people from Sweden

Post by X-member » Tue 11 Jun 2019 16:03

Den danska läkaren Marie Krouns (i mina ögon) alldeles utmärkta vägledning: "Efter att man upphört med behandling finns det tre möjligheter" kan nu hittas i ämnet/inlägget nedan:

Information for people from Scandinavia

https://www.lymeneteurope.org/forum/vie ... 620#p45729

X-member

Post by X-member » Tue 18 Jun 2019 14:20

Nordic Consensus on the Management of Tick-borne Diseases
Infektionsveckan & Mikrobiologiskt vårmöte Jønkøping mai 2019

http://infektion.net/wp-content/uploads ... sensus.pdf

Ett klipp (mycket mer att läsa på länken):
Differencial-diagnostic tests

– Hb, HbA1c, SR, leuk., tromb., fe, transferrin, transferrin
saturation, transferrin receptor, ferritin, Na, k, Ca, P, Mg,
Glu, Alb, CRP, ASAT, ALAT, GT, bil., ALP, LD, kreat., CK, vit.
B12, folat, vit. D, fri T4, TSH og Cortisol
– Optionally Immunological tests
– Optionally other infections

References: Odense, Uppsala, Amsterdam, Åland, CFS/ME
Diagnostic pathway Norway

X-member

Post by X-member » Tue 18 Jun 2019 16:52

Nedanstående har jag redan postat i ett annat ämne här i forumet, men jag tycker att det även hör hemma i detta ämne.

Det som dom skriver på länken nedan är rätt så intressant, speciellt då professor Björn Olsen på CVI (som ju faktiskt ingår i denna nordiska grupp) påstod flera ggr i svensk media 2018 att kronisk borrelios inte finns....

Nordic Consensus on the Management of Tick-borne Diseases
Infektionsveckan & Mikrobiologiskt vårmöte Jønkøping mai 2019

http://infektion.net/wp-content/uploads ... sensus.pdf

...för man skriver faktiskt följande på länken ovan (och jag har blåmarkerat detta):
General recommendation independent of long-term complaints

• Post infectious medical control at 3 months, and if necessary 6 months, after treated disseminated borreliosis

• Check for sequela, post infectious complaints to avoid chronification and reduce the possibility of interpretation of the symptoms as chronic borreliosis

• Think need for second opinion/rehabilitation
Jag menar alltså att dom faktiskt verkar mena behandlingssvikt när dom använder begreppet kronisk borrelios i texten ovan. Eller menar dom möjligen sen borrelios? Nåja, i vilket fall som helst så påstår dom i alla fall inte att kronisk borrelios inte finns.

X-member

Post by X-member » Tue 18 Jun 2019 19:10

Tillägg till föregående svar i detta ämne.

Bäst jag påpekar så att ingen feltolkar saken, att professor Björn Olsen på CVI faktiskt anser att både långvarig borrelios och behandlingssvikt finns.

Så professor Björn Olsen använde alltså någon annan variant av "chronic Lyme" i svensk media 2018.

Och jag har faktiskt just därför skrivit (vilket var i slutet av mars 2019) till Anna J Henningsson* (som ju ingår i det nordiska samarbetet) och frågat henne när det infördes en annan variant av "chronic Lyme" i Sverige samt, om så är fallet, vilken variant av "chronic Lyme" det gäller. Hon har ännu inte svarat.

* Efter att jag hade hänvisats till henne av Socialstyrelsen.

Post Reply