Information for people from Sweden

For everything that is related to Lyme and/or Lymeland, but doesn't fit in the other forums. Speak your mind, connect, ask help, etc.
X-member

Re: Information for people from Sweden

Post by X-member » Sat 16 May 2020 13:01

Här kommer ett klipp från den offentliga facebookgruppen: "Alla har rätt till syrgas!" och jag tar även med skribenten så att ni kan se att det är den svenska "läkaren" själv (läs mer om honom här: viewtopic.php?f=11&t=6305&start=160#p46636 ) som har postat detta för 4 timmar sedan.
Jan Mikael Nordfors

4 tim

Inspektionen för Vård och Omsorg vill nu ta min legitimation bl.a. på grund av mina videos. En annan orsak är att jag bedrivit ozonbehandling. Något som är fullständigt normalt i länder som Tyskland, Italien, Kina , Cuba och Ryssland. Jag ber er alla att stå upp för yttrandefriheten och rätten att bestämma över vår egen hälsa genom att skriva till IVO och ansvarsnämnden och tala om vad ni tycker om detta försök att skrämma mig till tystnad och dela med alla era vänner...

X-member

Post by X-member » Sat 16 May 2020 14:34

Detta hör ihop med ett tidigare svar i detta ämne (läs här: viewtopic.php?f=11&t=6305&start=160#p46974 ).

Och nu framgår det bland kommentarerna under FSI-ledarens inlägg på facebook (vilket är offentligt och läsbart av alla) att FSI-ledaren har lyckats lura folk för en person svarar nämligen följande:
Är inte förvånad av Tegnells syn på borrelia tyvärr. Vi har bara dinosaurier i infektionsvården idag. Wold, olsen osv
Inte mindre än nio personer (inklusive FSI-ledaren själv) har (hittills) klickat "gilla" på kommentaren ovan.

X-member

Post by X-member » Sat 16 May 2020 19:46

Vi kommer se fler fall av TBE i år – så skyddar du dig

Publicerad 16 maj 2020.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vi-k ... dar-du-dig

Ett klipp:
En oväntad konsekvens av coronapandemin är att vi troligtvis kommer få se ett ökat antal TBE-fall det här året och nästa år. Det berättar professorn Thomas Jaenson när SVT följde med honom ut på jakt efter fästingar.
– Det beror på att fler är ute i skogen i stället för att vara på jobbet eller i stan, säger Jaenson som är professor i medicinsk entomologi vid Uppsala Universitet och som forskat på fästingar och fästingöverförda sjukdomar de senaste 40 åren.

X-member

Post by X-member » Sun 17 May 2020 13:43

Här kommer ett klipp från ett inlägg skrivet idag (17 maj 2020) av ledaren för patientföreningen FSI från hans egna offentlig grupp på facebook:
Fördelen med antikroppstest är att de åtminstone väldigt sällan visar falskt positivt, då vet man med ganska stor säkerhet att ett positivt svar åtminstone borde vara positivt.
Nu gäller ovanstående visserligen covid-19, men hur ligger det till när det gäller borrelios?

Här kommer lite svar:

Borrelia

https://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=107

Ett klipp (det är jag själv som har blåmarkerat):
Ospecifika förhöjda antikroppshalter i serum förekommer i ökad frekvens med stigande ålder i normalpopulationen. Förhöjda IgM-koncentrationer hos vuxna är ofta falskt positiva.
Tillägg:

FSI = Föreningen för Svårdiagnostiserade Infektionssjukdomar

X-member

Post by X-member » Tue 19 May 2020 0:53

Här kommer en liten "fadäs" till från ledaren för patientföreningen FSI, han skrev följande igår (17 maj 2020) i sin egna offentliga grupp på facebook och nu ger jag er inte länken, för det behövs inte då felet (som jag har blåmarkerat) hittas i texten nedan:
Upp till 97% som bär på virus utvecklar inte symtom
För ett par år sedan testades 2685 personer vid en turistattraktion i New York.
6.2% testades positivt för minst ett av flera olika virus som normalt sett orsakar luftvägssjukdomar, bl a rinovirus, adenovirus och det vanliga, lindriga coronaviruset (dvs ej covid-19).
Observera, beroende på vilket virus, var hela 65-97% av de som hade positiva provsvar asymptomatiska! Testet genomfördes med PCR och det ger enbart positivt vid aktiv infektion. Det innebär att en kraftfull majoritet inte får symtom av dessa virus.
Min egna kommentar: Jag rekommenderar honom att skaffa sig ett mörkfältsmikroskop (helst med 1 000 x förstoring) och titta på vad han kan hitta i prover tex från hans egna hals. Jodå :D , dom lever allt, alla dom där bakterierna som man bär på, men det innebär inte att man är sjuk av dom, dvs har en aktiv infektion.

X-member

Post by X-member » Tue 19 May 2020 9:37

Jag har i efterhand korrigerat föregående svar i detta ämne, för det hade blivit lite rörigt.

Jag antar att FSI-ledaren även har behov av följande fakta.

COVID-19 (Internetmedicin)

https://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=9257

Ett klipp (det är jag själv som har blåmarkerat):
Efter genomgången infektion är patienten PCR-positiv i luftvägarna för COVID-19 under många dagar, ibland upp till 3 veckor. Sannolikt avtar smittsamheten snabbt efter genomgången infektion och testet är osäkert för att bedöma smittsamhet. I vardaglig situation anses smittan ha avtagit efter man varit helt frisk i 48 timmar och det gått 7 dagar sedan debut av sjukdomen. I andra situationer ex på arbetsplatser med äldre och sjuka finns inga riktlinjer ännu och det får avgöras av smittskyddsenhet och arbetsledning.

X-member

Post by X-member » Tue 19 May 2020 9:57

Här kommer en liten diskussion hämtad från den offentliga facebookgruppen: "Björn Olsen fan club" (och det är jag själv som har blåmarkerat):

Person 1 skriver:
Alltså varför ska man vara en fan till Björn Olsen. Han är inte så omtyckt mellan borrelia sjuka.
Person 2 svarar:
Det kan vara som du säger angående borrelia, men nu är det covid19 som är pandemi.
Person 1 svarar följande på ovanstående:
Tusentals borrelis6 sjuka åker utomlands och får behandlingen på grund av deras blundade för late stage lyme
Person 2 igen:
Säkert som du säger, inte så kunnig i ämne....men jag pratar bara om covid19 nu
Min egna kommentar: Och så går det till när idioter lurar andra idioter att man förnekar sen borrelios (dvs, stadium 3) i Sverige. Vilket man ju aldrig någonsin har gjort.

X-member

Post by X-member » Tue 19 May 2020 18:58

För er som inte riktigt hängde med i föregående svar i detta ämne.

Om man deltar i en grupp som är tillägnad professor Björn Olsen, så bör man även kunna försvara honom mot sådana lögnaktiga anklagelser!

Tillägg senare:

Jag var nog lite orättvis mot person 2 (som väl inte kan vara insatt i precis allt), men person 1 spred faktiskt en lögn om den person som gruppen är tillägnad, och sådant tål jag faktiskt inte.

X-member

Post by X-member » Sat 23 May 2020 13:38

Nu har (nog) ledaren för patientföreningen FSI gjort en liten "fadäs" till och här kommer ett klipp från ett inlägg (skrivet idag, 23 maj 2020) i hans offentliga grupp på facebook, och det är jag själv som har blåmarkerat:
Ibland är antibiotika inte tillräckligt effektivt för att utrota alla spår av borrelia, vilket innebär att sjukdomen kan kvarstå. Ca 10-15% blir inte friska efter en borreliainfektion. I en del fall rör det sig säkerligen om restsymtom, där infektionen inte är kvar, men att immunsystemet kan ha fått vissa skador som exempelvis kan leda till att immunsystemet fortsätter vara igång, och då skapa inflammationer, en slags autoimmun reaktion.

Det kan dock inte uteslutas att det i en del fall även innebär att infektionen är kvar. När detta händer kan bakterieceller som har utvecklat antibiotikaresistens fortsätta att spridas. Dessa är kända som persisterceller. Dvs i de fall man fått en antibiotikabehandling och bakterierna inte helt utrotas så kan en så kallad persisterande borrelia fortgå.
Min egna kommentar: Sk "persisters" är (som jag förstås det) inte antibiotikaresistenta utan dom kan ju återgå till en antibiotikakänslig form igen.

Vi även påpeka att man vid behandlingsvikt inte enbart är infekterad med sk "persisters" utan vid en behandlingssvikt så har man både antibiotikakänsliga borreliabakterier och sk "persisters"!

X-member

Post by X-member » Sat 23 May 2020 21:56

Nu ljuger ledaren för patientföreningen FSI igen om att professor Björn Olsen förnekar behandlingssvikt i sin egna offentliga grupp på facebook. Eller rättare sagt FSI-ledaren länkar en annan person till ett av hans äldre inlägg där han ljuger och påstår detta. Läs lite mer om detta här (där jag dock inte har nämnt namnet på läkaren som han ljuger om) : viewtopic.php?f=8&t=6325&start=430#p47160 .

Detta är förbanne mig inte klokt.

Är FSI-ledaren möjligen ute efter att bli anmäld av professor Björn Olsen?

Tillägg senare:

Jag lägger även in vad FSI-ledaren faktiskt skrev om professor Björn Olsen, vilket alltså är offentligt och läsbart av alla:
Han är ju rätt aktuell idag och många är på hans sida, men fästingburna infektionssjukdomar kan han inte fixa.

Post Reply